Podnikatelský záměr, management - složky řízení P,O,M,K,R
I.Podnikání - Podnikatelský záměr
1.Záměr = počáteční nápad - důvod začít podnikat
(Jestli – jak začít)
- provedeme průzkum trhu (odhad poptávky)
- stanovíme činnost (co budeme dělat), jakým způsobem (forma podnikání)
- určíme si výrobní faktory (s čím budeme dělat)
- posoudíme reálnost, rizika (sestavíme zakladatelský rozpočet – N,V,majetek, zdroje)
2.Vlastní založení (ŽR-OR, FÚ, SZ, ZP)
Poznámka: být vhodný typ člověka
(ad hospodaření)
Pro zajištění všech činností podniku a dosažení určitých (určených) cílů
Řízení (2pojetí)
= usměrňování činností a výrobních faktorů
= management (skupina řídících pracovníků – vznikají vztahy nadřízenosti a podřízenosti (různé úrovně))
(Druhy řízení v čase
– krátkodobé (operativní) – konkrétní plány – kolik vyrobíme za měsíc, za týden…, zda přijmeme nového pracovníka, zda změníme reklamní kampaň…
- dlouhodobé (koncepční) – co budem produkovat, v jakém rozsahu, kde budem působit)
Složky řízení - (obsah-funkce řízení), abychom efektivně využili výrobní faktory, abychom maximalizovali zisk…P,O,M,K,R
Plánování (stanovení úkolů) – (tato činnost se zabývá tím, že podnik)
1.stanovuje=plánuje (výstupy) objem a druhy produkovaných statků a služeb,
2.stanovuje (vstupy) objem a druhy potřebných výrobních faktorů
3.(a tedy) náklady, výnosy a zisk = čeho,kolik,kdy,jak (nejen výrobní proces)
Normy (pro přesnější stanovení plánu)
- normy spotřeby materiálu, normy spotřeby energie – stanoví množství výrobního faktoru na jeden produkt/službu (např.4m látky na 1 kabát, 7litrů benzínu na 100km, 1,5kg mouky na 1chleba, 1kWh el.energie za 1hodinu….
- normy kapacitní (kapacita=výkon)o strojích) – norma časová: (co se musí-lze vyrobit) stanoví množství (ks,kg…) vyrobených produktů za určitý čas (např. stroj naplní 2000 lahví za 1 hodinu)
- nebo norma množství: stanoví množství času (za jak dlouho se musí vyrobit), který je potřebný k výrobě 1ks,kg (např. stroj vylisuje 1kus za 20 vteřin)
- normy výkonové (o lidech) – norma časová: udává, jaké množství práce má být uděláno za určitý čas (např. zabalit 40 hraček za hodinu
nebo norma množství: udává, jaké množství času je potřeba k výrobě 1kusu
Organizování (zde se jedná o)
=uspořádání podnikových činností v podniku = v určitém celku
Způsoby uspořádání - časové - určíme, jak budou probíhat opakované činnosti, jaký bude postup (v jakém časovém sledu)
- prostorové - určíme lidské a věcné činitele (kdo provede činnost, čím, kde)
uspořádání se znázorňuje slovním popisem, grafem
Struktura podniku, jak je uspořádán (organizován, existence organizačního řádu)
v podniku jsou útvary s přidělenou stálou náplní činnosti
- vertikální – shora dolů (organizační útvary) = liniová – uspořádání p. podle organizačních stupňů/podle stupňů řízení \ (další struktury viz čtvrťák)
pracoviště,
- seskupení pracovišť (pracovníků) - dílna, (několik pracovníků, řídící pracovník-usměrňuje jejich činnost – vedoucí/mistr)
- seskupení dílen - provoz, (vedoucí provozu)
- seskupení provozů - závod, (vedoucí závodu/ředitel)
- seskupení závodů – podnik (ředitel podniku)
Příklad (dílny:stoly,skříně, židle – dřevěný nábytek/plastový nábytek = závod v Ústí, v Děčíně – centrála v Ústí = podnik)
Štábní útvary – odborný aparát – několik odborných spolupracovníků ředitele, kteří poskytují odborné informace a rady (sekretariát, právník, náměstci)
- horizontální – vedle sebe(organizační úseky)
obchodní (činnosti – p.je ve styku s okolím - zásobování, skladování, pořizování zásob-plánování, prodej – skladování, expedice (zabalit,odeslat), fakturace (vyhotovení dokladů), reklama, reklamace, kupní smlouvy
ekonomický (činnosti – účetnictví (zachycuje veškeré ek.dění v p.prostřednictvím zápisů na účtech), kalkulace (stanovení nákladů na 1výrobek – materiál, mzdy, výrobní+zásobovací+správní+odbytová režie), rozpočetnictví, plánování a rozbory (analýzy), statistika (zpracování údajů z ostatních oborů), pokladna) účtárna – mzdová, provozní (sledování, čerpání N), finanční (zjišťování HV)
výrobní (činnosti – úředníci-normovači,plánovači, mistři, dělníci)
technický (činnosti – technologie(způsob přeměny materiálu na hotový výrobek), konstrukce (podrobné rozpracování (výkresů) jednotlivých částí výrobků), opravy a údržba, plánování a spotřeba energie, vody…
investiční (facility) (činnosti – investiční výstavba, evidence, péče o majetek
personální (péče o všechny pracovníky, personální agenda
Motivování = ovlivňování lidského jednání, hledání důvodů lidského jednání (proč a zda vůbec bude pracovník pracovat), důvody využíváme k vedení (vymezit přesně čin.jednotlivců
Druhy motivace (důvodů-motivů)
– pozitivní (pracovník má příznivý postoj k úkolům, chce se práci věnovat)-vnitřní pohnutka (popud) směrem k vytyčenému cíli
– negativní (pracovník má obavy před postihem, trestem) – je třeba využít u práce monotónní, u zaměstnanců s nepříliš dobrým vztahem k práci
Vlivy - pomocí vnějších podnětů – hmotné (mzda, věcná odměna, pokuty, srážky ze mzdy…
nehmotné - morální (pochvaly, dobré vztahy, vyznamenání, důtky, pokárání…
Kontrolování
1.získání informací – zjištění skutečného stavu
2.porovnání s plánovaným stavem
3.zhodnocení situace - zjištění příčin (proč se skutečnost odchyluje), přijetí opatření
Rozhodování (zkrátit)
= činnost, která se prolíná celým životem, celým podnikem – složkami, činnostmi
= výběr jedné z několika možností (z několika méně dobrých vybrat tu nejméně špatnou)
Rozhodovací proces – intuitivní (podvědomé rozhodování)
cílový (rozhodnutí vedené rozumem, logikou)
předpoklady ke správnému rozhodování – dobrému řízení – informace (=údaje rozšiřující naše poznatky o skutečnosti (situace na trhu, u konkurentů, technologie, rychlost….
pozor na přenášení informací – pozměnění vede k jinému významu
+ ukládání informací (písemné =evidence)
Zdroje informací – knihovny, periodika, katalogy, seznamy, internet, státní a jiné instituce
Samostatná práce
ad podnikatelský záměr
Podnikové činnosti
Vstup (ODB.) - přeměna - výstup (DOD.)
hospodaření Hlavní činnost prodejní činnost
oběžný, dlouhodobý (výroba, obchod,služby, veřejná správa) průzkum trhu
majetek obsah-plánování dle průzkumu, kapacit, smluv plánování prodeje
průběh výroby (příprava,provádění,kontrola, skladování
skladování) h.koresp.(obj.,FA)
hospodaření se zaměstnanci
(produktivita práce)
Marketing – metoda řízení – ovlivňuje – zasahuje všechny činnosti p.
1.poznat potřeby (potřeby zjišťujeme – poznáváme průzkumem trhu, podle nich stanovíme nástroje 4P, plán prodeje – odhad poptávky, cen, dle dlouhod.sml. – rozpis na jednotl.úkoly)
abychom věděli - co vyrábět Produkt
za kolik Price
kde (kudy) dostat výrobek k zákazníkům Distribuce
a abychom zaujali právě naším výrobkem (podnikem) Propagace
2.poznat konkurenci (kdo to je, jejich podíl na trhu, jejich nástroje mark., jaký mají postoj k zákazníkům, ke konkurenčním produktům, k našemu